MUSICAL | Goa
'Stukje circus, theater, musical en dressuur'
door Sandra Put
MALIEVELD
Paardenmusical Goa in Den Haag. Van woensdag 6 (première) t/m zondag 24 november. Dinsdag en vrijdag om 20.00 uur, woensdag en zaterdag om 15.00 en 20.00 uur, donderdag om 20.00 uur en zondag om 13.00 en 16.30 uur. Op maandag geen voorstellingen. Open huis op zondag 10 november van 10.00 tot 12.00 uur.
Zie ook: http://www.zauberwald.de
Voor de 75 hengsten, 55 acteurs, artiesten en magiërs van Goa is het tijd om de komende weken te laten zien wat bij 'een paardenmusical' kan worden verwacht. 'Iets heel bijzonders', aldus manager Fernand Banning. "Mijn applaus is een volle tent. Ik ben pas klaar als de laatste stoel is gevuld.
Fernand Banning afkomstig uit Den Haag lacht en kijkt vluchtig op zijn mobiele telefoon of hij geen gesprekken heeft gemist. "Sorry hoor", verontschuldigt hij zich vanuit een stoel in de poffertjeskraam aan het Malieveld, "maar het is een paar dagen voor de première altijd ontzettend druk. Er moet nog van alles worden geregeld." De Haagse Banning heeft de woorden nog niet uitgesproken of zijn mobieltje rinkelt voor de zoveelste keer. Dit keer kondigt het waterbedrijf zijn komst aan.
Fernand Banning vindt de stress die bij zijn werk hoort leuk. "Ik zou niet zonder kunnen. Ik zou me waarschijnlijk alleen maar gaan vervelen." Met zijn eigen bedrijfje haalt de zakenman diverse grote producties naar Nederland, waaronder de nieuwe Duitse paardenmusical van Goa. Eerder deed hij dat al in 1999. Dat het nu daadwerkelijk zover is voor de tweede musical, maakt hem een gelukkig mens.
"Het is zo'n bijzondere show", zegt hij en hij lijkt daarmee ineens een reclamebandje af te spelen. "Als ik het alleen een paardenmusical zou noemen, dan komt het niet goed genoeg over. Het is namelijk meer dan dat. Goa is een stukje circus, een stukje theater, een stukje musical en een stukje dressuur. Die combinatie is uniek in de wereld."
Banning neemt een slok van zijn inmiddels koud geworden koffie. Hij lijkt even na te denken over wat het waterbedrijf net tegen hem heeft gezegd. "Ik moet zo even regelen dat iemand met ze meeloopt. Er worden op het Malieveld meerdere waterkranen en wc's geplaatst. We moeten alles de juiste plek zien te geven. We hebben vanochtend al uitgetekend waar de tent, de woonwagens en de stal komen te staan. De brandweer moet alles nog goedkeuren."
Op het Malieveld, dat vochtig is van de vele regen, wordt inmiddels al het een en ander opgebouwd. "Dat is de stal", vertelt Banning. "De paarden zijn er nog niet. Die treden nog twee dagen op in Zwolle. We hebben dubbele stallen. Zodra ze klaar zijn in Zwolle worden de paarden naar Den Haag vervoerd." Lachend: "We maken hun bedje alvast op zodat ze er straks lekker warmpjes bij staan."
De Duitse productie Goa telt 75 hengsten, 55 acteurs, artiesten en magiërs. Dat 75 hengsten met elkaar in één stal kunnen staan zonder dat er ruzie uitbreekt, is volgens Banning nogal bijzonder te noemen. "Tenminste, dat hebben de echte paardenkenners mij verteld", geeft hij toe. "Het schijnt dat ze elkaar normaal gesproken als concurrent beschouwen, maar bij ons hebben ze de ruimte om elkaar te observeren en om met elkaar te communiceren. Op die manier schijnt het goed te gaan. Als er hengsten zijn die niet goed met elkaar op kunnen schieten, dan zorgen we voor andere buren."
Weer rinkelt zijn mobiele telefoon. Dit keer is het Ahoy' Rotterdam die Banning moet hebben. "Ik verzorg daar het Kerstcircus", vertelt hij. "Daarbij heb ik wel een andere rol dan bij Goa. Nu ben ik de manager voor de tour in de Benelux, bij het Kerstcircus ben ik producer en regisseur." Banning geniet zichtbaar van alle shows die hij binnenhaalt, dan wel zelf produceert of regisseert én hij geniet van alle drukte. "Nee, ik heb er zelf nooit over nagedacht om de piste in te gaan. Ik vind mezelf zo artiest genoeg. Ik balanceer al op een draadje." De Hagenaar doelt op de vele dingen die vlekkeloos moeten verlopen voordat een show als Goa daadwerkelijk van start kan gaan. Een tijdrovende klus was volgens Banning om de Duitse teksten van de paardenmusical om te zetten naar het Nederlands. "We hadden elke keer een paar seconden. De Nederlandse versie mocht niet langer duren dan de Duitse. Korter kon soms net. De liedjes hebben we Duits gehouden, want het zou zonde zijn als die uit hun verband worden gerukt."
De nummers worden live gezongen. De teksten die het sprookje vertellen van de goede fee Angie die een eenhoorn beschermt tegen vijanden, worden door de artiesten geplaybackt. "Dat werden ze ook in Duitsland", weet Banning, die de show bij de Oosterburen meerdere keren heeft bekeken. "Er zitten namelijk bij deze productie zeventien verschillende nationaliteiten. Duits kennen ze allemaal, want dat is de voertaal in de circuswereld. Waarom het geen Engels is, weet ik ook niet."
In totaal staan er voor de productie Goa honderdvijftig mensen op de loonlijst. "Er zijn er ongeveer 180 die meereizen", aldus Banning. "Dat is familie. We hebben ook een schooltje. Voor de paarden is er een veearts."
Bang dat er voor de paarden niet goed wordt gezorgd, hoeft volgens de Hagenaar niemand te zijn. "Er zijn natuurlijk altijd mensen die tegen zijn, maar mensen in de paardensport die zien hoe de hengsten het bij ons hebben, zijn al snel van mening dat er goed met ze om wordt gegaan."
Banning probeert dat te bewijzen door te vertellen dat er ook nog een aantal gepensioneerde paarden meereizen met Goa. "Het woord 'paardenslager' kennen we hier niet en dat mag je ook eigenlijk niet noemen. De oudere paarden mogen naar een rusthuis in Duitsland waar ze van hun oude dag kunnen genieten. Een aantal bleek echter zo gewend te zijn aan de drukte, dat ze nu wel meereizen, maar niet meewerken. Ik zie het niet aan zo'n paard, maar de paardenkenners zeggen dat ze er weer heel gelukkig uitzien."